Skip to content

VD har ordet

Vi har haft en minst sagt mycket intensiv och framgångsrik period bakom oss, där vi tillsammans med Unimedic Pharma har fokuserat på den kommande lanseringen som planeras till den 1 september. Med vårt gedigna prelanseringsarbete som grund är jag övertygad om att marknadslanseringen av Zeqmelit® kommer att utvecklas mycket bra.

Viktiga milstolpar under kvartalet

Att det både finns ett stort behov – och en betalningsvilja – för Zeqmelit® råder det ingen som helst tvekan om. I juni publicerade tidskriften Journal of Health Economics and Outcomes vår studie som analyserade patienters betalningsvilja för ett läkemedel som Zeqmelit®.

Bland annat framkom att patienterna är villiga att betala 574 kronor mer för Zeqmelit® än vad traditionell behandling med tabletter kostar. Det är mycket positivt eftersom vår planerade prisbild är 300 kronor för varje förpackning om två filmer oavsett styrka, vilket innebär att betalningsviljan vida överstiger det pris som vi planerar.

Publiceringen är även viktig eftersom en stor del av vår direkta målgrupp, framför allt astma- och allergiläkare, läser tidskriften. Därmed utgör artikeln en viktig del i det pågående förarbete inför lanseringen som vi nu arbetar intensivt med.

Vi arbetar på flera fronter med prelanseringen. En viktig punkt i det arbetet är vår pågående Fas IV-studie ZEQ001 som kommer att utgöra ett väsentligt stöd i marknadsföringen. Studien – som består av 50 patienter – blev fullrekryterad redan i maj vilket vittnar om det stora patientbehovet för vår läkemedelsprodukt. Syftet med studien är att få värdefulla vetenskapliga data från patienter som tidigare har använt tabletter, men som nu använder Zeqmelit®. Vi kan till exempel få svar på om de känner sig trygga med Zeqmelit®, hur det är att använda läkemedlet och om patienterna har det med sig. Studieresultaten kommer att publiceras.

Tidigare denna månad kunde vi meddela att Zeqmelit® har registrerats som varumärke i USA, vilket är ett viktigt steg inför vår kommande kommersialiseringsfas.

Förberedande arbete på plats

Lanseringsplanen innebär att Zeqmelit® ska finnas på apotek i Sverige från den 1 september och en tid efteråt även på apotek i Norge och Finland. Enligt vårt avtal med Unimedic Pharma ska vi fakturera för Zeqmelit® när produkten levereras. Eftersom lansering planeras att ske i september 2024, kommer intäkt från produktförsäljning att redovisas från att lanseringen har påbörjats. Tidigare var planen att Zeqmelit® skulle ha lanserats under sommaren, vilket ändrades till september 2024.

Många av våra förberedelser sker i samarbete med Unimedic Pharma som ansvarar för försäljningen och marknadsföringen av Zeqmelit® i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Tillsammans har vi bland annat genomfört ett välbesökt webbinarium där ledande allergiläkare redogjorde för olika behandlingsprinciper och den kliniska utmaningen mellan akut allergisk reaktion och anafylaxi. Man belyste även akuta allergiska reaktioner ur ett patientperspektiv, ett område där vår produkt kan göra stor skillnad. Vår partner Unimedic Pharma har skickat ut bokningsbrev om inbjudan till informationsmöten till astma- och allergiläkare.

Vi står nu redo inför en händelserik höst där vi kommer att bli ett fullt kommersiellt läkemedelsbolag med försäljning till patienter. Därefter väntar ytterligare partneravtal i nya länder samt fortsättning mot FDA-godkännande.

Jonas Jönmark
Verkställande direktör, AcuCort AB
24 augusti, 2024