Skip to content

VD har ordet

Grunden lagd för nästa fas i vår tillväxt

AcuCort befinner sig i en intensiv och expansiv fas. Vi bygger just nu successivt grunden för den tillväxt som ska bära vår internationella expansion under lång tid framöver.

Under kvartalet har vi tagit viktiga steg som stärkt både vår internationella närvaro och vår organisation. Syftet med allt vi gör är glasklart; Zeqmelit® ska bli den internationella standardbehandlingen vid svåra allergiska reaktioner.

Arbetet med de samarbetsavtal – LOI – vi tecknade tidigare i år med Lunatus och Glenmark Pharmaceuticals går framåt enligt planerna. Både due diligence och diskussioner om kommersiella villkor pågår parallellt. Avtalet med Lunatus omfattar Mellanöstern och Gulfstaterna, medan avtalet med Glenmark Pharmaceuticals avser Tyskland, Nederländerna, Tjeckien, Österrike, Slovakien och Ukraina. Vi fördelar marknaderna på flera aktörer för att behålla en stark position i varje förhandling. Zeqmelit® har hög klinisk relevans och starkt stöd från läkare, vilket ger oss goda förutsättningar att välja rätt partner i varje region.

Parallellt pågår förhandlingar med ytterligare potentiella partners. Information kommer att kommuniceras när nya avtal är klara.

USA utgör en central del i vår tillväxtstrategi. I fjol registrerades Zeqmelit® som varumärke i USA och vår iPSP är inskickad till FDA. Diskussioner med FDA pågår och vi arbetar så effektivt som möjligt för att erhålla marknadsgodkännande på denna viktiga marknad.

Lanseringen i Norden
I Norden lanseras Zeqmelit® tillsammans med vår kommersiella partner Unimedic Pharma. Lanseringen följer den klassiska kurvan för läkemedelslansering: lanseringsfas, tillväxtfas och mognadsfas. Vi befinner oss i lanseringsfasen, en fas som utmärks av att vi bygger momentum i försäljningen.

I vårt nyhetsbrev som skickades ut den 6 november jämför jag lanseringsfasen med ett tåg som successivt och ökar farten. Det beror på att vården – och i synnerhet förskrivande läkare – först måste lära känna läkemedlet, börja använda det och över tid inkludera det i sin kliniska vardag. Vi vet att läkarna ställer sig mycket positiva till Zeqmelit® vid behandling av allergiska reaktioner. Dessutom uppmärksammas läkemedlets fördelar även vid behandling av krupp hos små barn, där munfilmen är helt överlägsen. Ett ytterligare viktigt steg är att patienterna ska komma till läkarna för att få Zeqmelit® förskrivet och även här ser vi framsteg, vilket ger oss ett stabilt avstamp inför tillväxtfasen. Försäljningen av receptbelagda läkemedel tar tid att bygga upp, eftersom marknadsföring till allmänheten inte är tillåten enligt gällande regelverk.

Förstärkt organisation
Den ökade kommersialiseringstakten innebär också ökade kostnader jämfört med motsvarande period föregående år, men det är nödvändiga investeringar för att driva oss närmare våra mål. Under kvartalet rekryterade vi Anna Chérouvrier Hansson som Business Development Director – en strategiskt viktig förstärkning som kommer att accelerera vårt internationella arbete ytterligare.

AcuCort står väl rustat. Vi har en innovativ produkt i en lanseringsfas, ett erfaret team och ett växande globalt partnernätverk. Således har vi lagt viktiga byggstenar på plats för att Zeqmelit® ska bli den internationella standardbehandlingen vid svåra allergiska reaktioner.

Jonas Jönmark
Verkställande direktör, AcuCort AB
14 november, 2025